BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Printre norii din vale, Ciucevile Cernei seamănă
şi astăzi
cu coama balaurului pus pe fugă de Iovan Iorgovan
„STRIGONII” UMBLÂND
PRIN ŢARA LUI LITOVOI
Din serialul „Ultimii soldaţi ai
neamului românesc” - Note de călătorie (4)
Vin şi palincă? Profesorul,
comandorul şi eu nu gustasem nici măcar un strop din ele iar sintagma
mea „vinul şi palinca tare” din capitolul precedent, nu fusese decât o
biată figură de stil. O nevinovată figură de stil, pentru că
din păcate nu beam deşi totul era pe masă, descriind
bătălia dintre purtătorii supranumelui „Băsărabă”
şi închipuiţii şefi turanici ai migratorului Djuvara. Comandorul
şofa „Toyota” lui „tout-terrain” iar mie şi domnului Giurginca ne trecuse
vremea băutului. Şi chiar dac-ar „fi mers” o palincă printre
pastilele pentru stomac, discuţia era atât de interesantă încât
ignoram cu totul şi cu totul „stimulentele” noastre tradiţionale.
Adevărul era că se
trăgeau ad-hoc nişte concluzii neaşteptate iar interlocutorii
mei aveau plăcerea de a descoperi lucruri surprinzătoare în lectura
operei lui Iorga. Cea mai şocantă concluzie pentru ei rămânea
totuşi aceea că după pledoaria perfect logică a lui Iorga,
privind originea românească a lui Talabă şi Băsărabă
şi demontarea concluziilor autorului englez privind „aceşti
călări ai deşertului, ajunşi şefi de stat”, dintr-o
dată, Iorga devine brusc
inconsecvent cu el însuşi, în paragraful următor acceptând şi
„originea” cumană a numelui.
- Bătrâne, tună cu vocea
lui de bas comandorul, de ce-o mai lungeşte Iorga cu originea cumană
a numelui de îndată ce trăsese concluzia că numele-i românesc?
- Ai trecut de partea piraţilor
amirale? Nici vorbă de „origine”! Acest cuvânt „origine” este o
invenţie a lui Djuvara şi este diversionist întrebuinţat de
acesta, tocmai în scopul de a „arăta” că nu românii înşişi
i-ar fi dat supranumele lui Băsărabă, ci migratorii cumani. Or, Iorga nu foloseşte niciodată
cuvântul „origine”, în niciunul din paragrafele sale despre
Băsărabă! El foloseşte cuvântul „împrumut”, acesta având cu
totul şi cu totul alte conotaţii! De aceea cred eu că
diversiunea asta n-ar proveni din mintea lui Djuvara ci ar fi o diversiune tip
demnă de servicii secrete, o diversiune a unora „de meserie” care i-au
infiltrat în cap lui Djuvara deliberat „ideea”.
- Foarte interesant! Ia citeşte
paragraful!
- „Nu e
nevoie deci să mai căutăm, ca Hasdeu, la Dunăre Bas-Arabi,
„Arabi-de-jos”, pe baza stemei, discutabile din Ulrich de Richenthal, nici, ca
Onciul, să ne gândim la Bessapara, satul Bessilor din vechii Balcani”.
Atenţie amirale cum zice Iorga: „E un împrumut
de la cumani, ca şi numele de Osen şi de Terterii, cum, între numele
de localităţi, de la ei, care aveau în stepă Tmutaracanul, vine
Tutracanul dunărean, din care am făcut mai armonios Turtucaie”.
Comandorul, a cărui
faţă se luminase brusc,
mă întrerupse:
- Cu alte cuvinte bătrâne, e
vorba despre snobismul nostru dintotdeauna de a introduce cuvintele altora:
„cool”, „hacker”,„job”, „rating”, „rocker”,
„live”, „pub”, „player” sau porecle „la modă” cum ar fi Niky, Miky sau Fucke-vânt…
- Exact! În afară de asta,
odată lămurită problema originii române a numelui
„Băsărabă”, construit cu „ă” pe eventuale împrumuturi de la
cumani, însemnând probabil „conducătorul, şeful cel mare”, Iorga vrea
să excludă printr-o notă de subsol şi celelalte variante vehiculate pe
vremea lui. Pentru că el spune: „Să nu
uităm Bassaripa lui Gh. Săulescu
şi pe propriul meu bassareus,
haină tracică…”.
- E scris adânc, vorba lui Nea Iancu! Ce istorici de marcă aveam
domnule, ce istorici!
- Iorga era atent la toate detaliile, pentru el nu era acelaşi
lucru „a” cu „ă”! Cea mai mică unitate fonică a limbii române ar
fi putut fi zdrobitoare în favoarea unei teze sau alteia. Şi chiar a fost
o dovadă irefutabilă în cazul supranumelui „Băsărabă”,
pentru că, chiar dacă s-ar presupune că supranumele a
apărut în vremea cumanilor, construcţia lui a fost clădită
evident, prin acest fonem geto-dacic, specific limbii autohtone.
- Vânt la pupă, bătrâne!
Şi mai zice Iorga, tot subtil, „aceşti călări ai
deşertului, ajunşi şefi de stat”. Adică şi-ar fi
lăsat căpeteniile lor căruţele şi obiceiurile din
stepă pentru a deveni voivozi în muntoasa Ţară a Pietrelor a lui
Litovoi?
- Cu acest fonem păstrat din timpurile
geto-dacice, diferenţiind clar prin funcţia lui diversele variante
ale numelui „Băsărabă”, am lămurit lucrurile domnule
Giurgincă. Ce-aţi zice dacă ne-am concentra acum dialogul asupra
sufixelor „oni”, „oniu”? M-ar interesa foarte mult aceste variante pentru că
mi-aţi spus înaintea discuţiei despre Basarabă - asta
rămâne forma uzitată azi, Basarabă - că există unele
diferenţe între regionalismele bănăţene şi cele
olteneşti.
- Da! De pildă, „strigoi” la
dumneavoastră şi „strigoni” în Almăj.
- Ha, ha, ha! e bun exemplul, dar
staţi puţin! Nu ştiţi că excepţia confirmă
regula? Şi totuşi, dacă gândim mai adânc, nici excepţie nu
e! Bătrânii gorjeni rar folosesc cuvântul strigoi. Noi avem un cuvânt total diferit pentru cel
care a „murit” şi a revenit de pe lumea cealaltă ca să facă
rău: „moroi”. Cât priveşte „strigoniul”, ca să glumim, eu sunt
un… „strigoni”! Mă refer la inovaţia lingvistică, fără
doar şi poate, nu la strigoiul căruia-i spunem noi „moroi”. Să
ştiţi că toată zona de sub munte e plină de
construcţii lingvistice tip „strigoni”: ai lui Manea sunt „manoni” numele
lor fiind Manoniu, ai lui Jerca sunt „jerconi” dând ca nume Jerconiu, ai lui
Lazăr sunt „Lăzăroni” dând „Lăzăroniu” iar ai mei,
de-ai lui Toma, sunt „tomoni”, eu numindu-mă Tomoniu. Iată încă
o dovadă, evident comună, de străveche construcţie
lingvistică observabilă doar în acele judeţe care formau
odinioară voivodatul lui Litovoi. Şi nu numai construcţiile
lingvistice de ordin antroponimic trebuie avute în vedere, există geonime
comune, hidronime comune, fitonime comune, etc.
Avem Iscroni, Eroni, Lăzăroni, Petreni, Nedeia, Hobiţa,
Sohodol, şi multe, multe denumiri de aşezări omeneşti
comune cu cele de peste munte! Parcă anume când lua fiinţă satul
Petreni, după ai lui Petre, în Gorj, lua fiinţă automat şi
geamănul lui, Petrenii de peste Carpaţi. Sau variante: Petreştii
de Gorj cu Petreştii de Hunedoara. Există zeci şi zeci de astfel
de oiconime! Dar vă las pe dumneavoastră să vorbiţi,
vă dau cuvântul domnule Giurginca!
- Înregistrează reportofonul?
- E pornit!
- Apropo dom’ profesor de
interferenţele acestea dialectale şi care au rămas ca vechi urme
ale străromânei, în zona Gorjului, Gorjul montan, zona Tismana, Gorjul dinspre Cloşani, în
toată plasa Cloşani şi dincoace de munţi în zona
Haţeg. Sunt dincolo şi dincoace, precum Răsconi, Iscroni,
Lăzăroni, Muntele Mic, Ţarcu,
pentru că axul central este Cerna, care-i în primul rând un ax
mitic. Urmele străromânei au rămas datorită miturilor, aceste
povestiri fabuloase care cuprind credinţele popoarelor antice despre
originea universului şi a fenomenelor naturii, despre zei şi eroi
legendari.
- Perfect de acord! Mitologia fiind
totalitatea miturilor create de un popor sau, în cazuri mai rare, de un grup de
popoare înrudite, este una din cele mai puternice dovezi ale unui limbaj comun
străromân. Iar limbajul comun induce logic şi un teritoriu comun.
V-aş ruga să dezvoltaţi aceste mituri din Carpaţii
noştri Meridionali, acest ansamblu de credinţe, de idei, de legende
şi chiar fabulaţiile legate de puternicul ax mitic Cerna - Jiu unde
Iovan -Iorgovan reprezintă eroul absolut al acestui spaţiu
geto-dacic.
- Axul Cerna, cu Munţii Cernei
şi Godeanu de-o parte, Munţii Mehedinţi şi Vâlcanii pe de
alta, este un ax mitologic pentru că ţine de minunea pe care a
înfăptuit-o Heracles al nostru, Iovan Iorgovan, la „Piatra
Iorgovanului”. „Piatra Iorgovanului”
atât de Cloşani cât şi dincoace la noi, pentru că sunt atâtea
pietre ale „Iorgovanului”! Legenda spune că Iorgovan, bătându-se cu
acest balaur, şi el mitic, l-a învins. Dar el, nu-i un balaur din acesta,
biologic, trebuie să vedem aici o altă structură, de ordin
supranatural. O structură de o forţă extraordinară, pe care
nu o sabie oarecare nu un buzdugan oarecare o poate învinge ci un fel de laser
cu care forţele supranaturale s-au înfruntat. Ea ţine de forţele
universului, de evoluţia extraterestră.
- Legenda trebuie atunci,
să-şi aibă originea în adâncurile geoistoriei, poate ca un fel
de document transmis prin viu grai despre sfârşitul ultimei mari
glaciaţiuni. Atunci, râurile rezultate din încălzirea
postglaciară au spart gheţarii din Carpaţi erodându-i iar Marea
Panonică dând în prea plin, a crăpat „balaurul” muntos de la Cazane.
Vă daţi seama cât de străvechi este poporului nostru care a
transmis prin legendă date despre acest fenomen? Legendele acestea
atestă că în zonă, o civilizaţie primitivă exista cu
siguranţă! Iar prin confirmarea ştiinţifică a datei
ultimei glaciaţiuni, e lesne de dedus că civilizaţia
geto-dacică era la nivelul celei egiptene, apărută tot cu câteva
milenii înaintea erei creştine.
- Iovan Iorgovan a învins balaurul
în Muntele Iorgovanului, l-a pus pe fugă, şi în fuga lui, a trebuit
să străpungă munţii. Profesorul Cornel Boteanu de la Baia
de Aramă, care a cules legendele Iorgovanului spune că balaurul a
făcut o dâră. Dâra asta a mers ajungând la Dunăre. Pe urma lui
s-a scurs un mare lac glaciar care a fost între munţi şi care
dându-şi drumul la vale, a format Cerna, valea aceasta extrem de
strâmtă, foarte îngustă. Cele mai prăpăstioase chei din
Carpaţi sunt ale Cernei pentru că ele sunt şi de o lungime
extraordinară! Mai sunt văi ca aceasta dar mici, Valea Cernei este
însă enormă ca vale, are peste 150 km şi toată între
munţi. Mai mult, arealul acesta al izvoarelor Cernei, este aflat între
nişte munţi cu alte legende fenomenale, de pildă Godeanu, despre
care se zice că adăpostea peştera lui Zalmoxe, de unde
ieşea un izvor foarte puternic. Apoi, Godeanu este umăr în umăr
cu Gugu şi amândoi, alături de Oslea într-un „triples confinium”
montan, cum la fel există un altul aici, format din Munţii
Ţarcu, Munţii Cernei şi Munţii Banatului.
- Magicul număr trei, tripleta
de vârfuri legendare legându-se între ele prin plaiuri care delimitează
zone etnografice endemice, adevărate tezaure de specific local rămase
din era precreştină.
- Interesant este că în zona
asta a noastră, localnicii folosesc după atâtea milenii, o
pronunţie foarte aparte şi anume, muierea consoanelor „m”
consoană bilabială şi „n” consoană dentală. Spre
exemplu, noi spunem „cuni”, nu cui. Zicem: „dă-mi cuniul”. Alt specific
este dublarea lui „mn”: răstamniţă (policioară). Mai zicem
„scamn”, „dă-mi un scamn”. Iar muierea lui „n” se produce şi în alte
cuvinte în dialect, de pildă „oni” care în limba literară este
augmentativul lui „oi”. Şi fiind un augmentativ, atunci el trebuie să
arate ceva mare: „Iscroni”, „Lăzăroni”, dumneavoastră ca nume
„Tomoniu”, sunteţi Toma al mare,
pentru că există „oniu” acesta. De fapt accentul ar trebui, şi
trebuie să fie, pe „i”, nu pe „o”, la noi nu se zice Cădáriu ci
Cădaríu, deci se pune accentul pe penultima, unii zic „ca în latină”
dar nu-i bine zis. Ca în limba veche, adică în străromână!
- Foarte corect! În cele două
războaie mondiale, strămoşul şi tatăl meu erau,
„Tomoníu”. Accentul a trecut însă pe ante-penultima silabă prin copleşirea
numelui de către formele mai noi „Tomoiu”. Forme care nu-s arhaice, sunt
construcţii recente. Un fel de „surnom”, o poreclă a lui Toma. La fel
cum şi „Tismana” este o formă recentă, forma
străromână fiind pe vremuri „Tismeana”.
- „Tismeana” este corect! Mai avem
şi „Cotmeana”, care e mai încoace dar localnicii o ştiu de Valea
Urieşilor! Mi se pare un lucru extraordinar! „Urieşii” sunt un
etnonim care impune de la sine respect.
- Cum, de altfel, impun respect din
start şi toponimicele „Tismeana” sau „Cotmeana”. Ele desemnând nume
proprii ale unor locuri de închinare în creştinism şi de invocare a
divinităţilor în perioada precreştină, cea zalmoxiană!
Vă daţi seama cât de vechi trebuie să fie aceste oaze de
getodacism?
Discuţia se încinsese… Şi
poate că ne-ar fi prins noaptea dacă nu ne-am fi adus brusc aminte
că trebuie să mai vedem şi zona. Măcar din goana
maşinii… Aşa că, precum cum zicea comandorul, „ne-am îmbarcat”
pe corabia lui cu roate şi am plecat ca „strigonii” prin Ţara lui
Litovoi.
(Va
urma)
Articolele apărute până acum în serialul
„ULTIMII SOLDAŢI AI NEAMULUI
ROMÂNESC”
- Note de călătorie Tismeana - Ad Aquas Herculi Sacras - Ad Mediam -
Ultimii
soldaţi ai neamului românesc (Note de călătorie (1))
Ostaşii care nu mai
apără ţara (Note de călătorie (2))
Băsărabă apărând
ţara (Note de călătorie (3))
„Strigonii”
umblând prin ţara lui Litovoi (Note de călătorie (4))
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Articol scris pentru revista Neamul românesc
Conversaţi cuminţi aici: pareri@tomoniu.ro