Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Familii Basarabă sau variante ale acestui nume
le găsim şi astăzi doar pe teritoriul vechii Dacii
BĂSĂRABĂ
APĂRÂD ŢARA
Din serialul „Ultimii soldaţi ai
neamului românesc” - Note de călătorie (3)
„Prin conducătorii ei, slugi
ale străinătăţii, România a întors brusc spatele bravilor
ostaşi ai Armatei Române. În loc să iasă la pensie cu onoruri
pentru activitatea depusă, ţara le-a aruncat un coş de bani
şi i-a trimis pensionari acasă, la vârsta la care de-abia le-au fost
realizate anumite idealuri şi obiective! Biată România! O ţară
cu ostaşi care nu mai apără ţara.”
Fuseseră gânduri care-mi
scăpaseră rostite, poate un pic apăsat, un pic teatral dar
ieşite din inimă, efectul lor paralizând câteva clipe
conversaţia. Profesorul Giurginca rămăsese cu privirea
rătăcită dincolo de paharul cu palincă încă neatins
iar comandorul eram sigur că-şi trecea în revistă în acel scurt
moment, viaţa militară scursă pe nava patrulă mereu
zgâlţâită de valuri. Viaţă dârză, viaţă de
marinar bătut de vânt şi valuri pentru care răul de mare
rămăsese doar o amintire de început.
- Pe toţi dracii bătrâne,
exclamă el în cel mai pur stil marinăresc, câtă dreptate ai! La
bărci fraţilor, ţară la apă!
Marea înfuriată fusese a doua
lui casă şi tocmai când îi ştia toate secretele fusese
„lăsat pe uscat”. Ca militar, mai
mult învăţase decât apărase efectiv graniţa
ţării. De fapt, viaţa unui militar de carieră începe
practic de la vârsta de 14 ani când eşti selectat de către
comisariatul militar dintre cei mai buni elevi ai unei şcoli generale.
Urmează examenul extrem de dur pentru intrarea în liceul militar.
După patru ani, elita liceelor militare este preluată de şcoala
de ofiţeri. La 22 de ani, începi cursurile academiei militare. Apoi vin specializările, cursurile de
limbi străine, altele decât cele învăţate la academie şi în
sfârşit, practica.
Comandorul Traian Popescu a primit botezul
mării într-o călătorie-şcoală cu bricul „Mircea cel
Bătrân” pe ruta Constanţa - Amsterdam. Navă cu pânze
care-ţi scoate sufletul! Unde primeşti comanda de
căţărare în vârful catargului taman când te-apucă răul
de mare. Dar şi când revii în ţară stăpâneşti meseria
mai bine ca un pirat. Dar oare cu cât
folos? Făcând socoteala anilor cât statul român a cheltuit cu comandorul
te-ai fi aşteptat să rămână activ până la adâncă
bătrâneţe. Dar practic, a început lucrul din plin după vârsta de
30 de ani ca mai apoi să fie scos
la pensie puţin după vârsta de 40 de ani.
- De dragul unchiului Sam şi a Coanei
Europa ne-am făcut praf armata română domnule Giurginca! Dar nu
pentru asta am venit eu în vizită la Petnic, pentru că răul este
deja făcut. Am venit pentru că lupta pentru apărarea
ţării trebuie s-o ducem acum în civil, cu condeiul. Au
tăbărât duşmanii pe noi rescriindu-ne chiar şi istoria. Pe
tema asta vreau să discutăm!
Dar de ce discuţia tocmai
cu profesorul Giurgincă? Şi de
ce tocmai la Petnic? Pentru că dânsul face parte din acei oameni lucizi
care au început a scrie pe fondul conştiinţei româneşti sfâşiate
azi, păstrând ca valoare de document cutumele noastre de organizare a
învăţământului militar. Un gest ce poate părea simplu, dar
fiind în fapt un act de voinţă proprie caracteristic tuturor
naţiunilor puternice care-şi reclamă dreptul la identitate. O
liberă iniţiativă a unor personalităţi pe care le-a
dat aceea naţiune. O scriere pornită ad-hoc de un grup, nu ca un
„raport” la comandă şi nici ca o „comisie oficială” ale
cărei concluzii sunt, fără excepţie, o
improvizaţie. Scrierea „Piramida
cantemiristă – de la lămpaşul cantemirist la vipuşca de
general” nu a apărut[1]
nici la comanda guvernului, nici a parlamentului şi nici a şefului
statului. Ea nu este un „Raport Tismeneanu” întocmit de „specialişti bine aleşi” ci o
monografie de şasesutetreizecişidouă de pagini privind
tradiţia şcolii militare de la Breaza, scrisă cu
competenţă tocmai de aceia care au participat la istoria acelei
şcoli militare.
Istoria adevărată a
românilor trebuie păstrată, aceasta a fost dezideratul
„cantemiriştilor” la fel cum a fost şi al meu când m-am apucat
să demontez diversiunea cumanistă a lui Neagu Djuvara prin volumul
„Neamul întemeietor al lui Băsărabă”.
– Domnule Giurginca, fiind profesor de limba
română, Traian v-a recomandat
şi ca un cercetător al graiului local. Eu am venit la Petnic pentru
că aici era marginea Almăjului ţinut care a aparţinut în evul mediu unor
voievozi din neamul basarabilor. Multe informaţii din zona aceasta
confirmă că regatul maghiar nu lăsa deloc întâmplător
„ţara lui Litovoi” stăpânită „cu tot ce atârnă de ea”
voievodului valah, ca „să o stăpânească aşa cum a
stăpânit-o şi până acum”[2].
Printre informaţiile privind continuitatea noastră în aceste
teritorii se numără şi cele de ordin lingvistic. V-aş ruga
să-mi spuneţi părerea dvs. privind acest „ă” din „coada”
cuvântului Basarabă. Ca regionalism, vreau să vă spun că în
satul Sohodol, oraşul Tismana, se pronunţă chiar Băsărabă, vocala „ă” extrapolându-şi forma de la regula ei clasică într-un mod foarte
interesant.
- „Ă” este mult mai vechi decât
s-ar putea crede domnule Tomoniu!
- Lingvistul Emil Petrovici (1899-1968)
este combătut în varianta sa că „ă”, ar proveni din tratamentul
lui „î”. Care la rândul lui ar proveni
din latină ca un element palatal al lui „a+n” sau „a+m”.
- Lucrurile
sunt clare demult! În materie de vocalism al limbii române, evoluţia în
latina orientală este…
- A,
ă, î, o, u, e, i, toţi şcolarii o ştiu.
-
Exact!
- În opoziţie cu graiurile din
sudul Dunării unde cuvântul „păcat” este pronunţat în
aromână „picat”, în meglenoromână „picati” iar în istroromână
„pecĺt” noi…
- Am păstrat un fonem care
exista în sistemul fonologic şi nu am creat un fonem nou. Existenţa
lui, confirmată de alte exemple, constituie o lege de dezvoltare a foneticii
dacoromânei. Academicianul Alexandru Rosetti în lucrarea sa monumentală
„Istoria limbii române de la origini până în secolul al XVII-lea” aduce
multe probe în acest sens.
- Şi bătrânii noştri,
mai demult ziceau, „fămeaie” provenit din latinul „familia”… este foarte
vechi acest „ă”. Îmi pare bine că am căzut perfect de acord în privinţa
asta.
- Este evident că prezenţa
în limba noastră vorbită a foarte popularului „ă” în cuprinsul
cuvântului „Basarabă” este o dovadă că Djuvara al dumitale habar
n-are de limba română! Cum bine spuneţi în carte, el şi-a luat
doctoratul (dacă şi l-o fi luat!) în litere franţuzeşti…
- M-a surprins foarte mult că
s-a aplecat asupra variantei cumane a numelui dată de Iorga. În mod
deliberat evident, pentru a-şi susţine teoria! Dacă era bine
intenţionat citea… Să fac o paranteză: Hmmm, citea! O fi citit
el originalul lui Iorga? Deci ar fi putut citi cu câteva paragrafe mai înainte
ce scrie despre Tocsabă! Să citim în carte[3]:
„ Vorbind de aceşti călări ai deşertului, ajunşi
şefi de stat, autorul englez observă că la dânşii se
întâlnesc exact aceleaşi nume pe care le dau pentru polovţi analele
ruseşti. Şi citează pe acela al lui Taksaba, căruia-i
corespunde în letopiseţe numele de Tocsobici, neamul lui Tocsabă. Dar
Tocsabă e un boier muntean din
veacul al XV-lea. Un sat Tocsobeni
există în Moldova. Şi un şir de nume româneşti au
aceiaşi finală, până acum neexplicată: Talabă (În
ţara Făgăraşului) – un Tălăbescul se
întâlneşte în Moldova secolului al XVII-lea; satul Tălăbeşti,
Tălăbăeşti, Tăbălăeşti vine de la alt
Talabă decât baronul făgărăşean Tâncabă (de unde
satul Tîncăbeştilor) şi, în sfârşit, Băsarabă.”
- Observaţi cum spune Iorga!
„Băsarabă”, se apropie de „Băsărabă” al sohodolenilor
dumnevoastră de la Tismana.
- Eu cred că a luat varianta
din Arhivele Olteniei care aminteşte de un „Mihai Băsarabă, cioban
la turmă”. Dar în nota de subsol, se mai găseşte şi
„Băsărabă Ţiganul la 1817”, „Iosif Băsărab din
Cugir”, Băsărab din Podoleşti - Moldova precum şi un sat Băsărabă
pe la Zalău. Iar ultimul paragraf începe aşa: „Băsărabi se
află şi azi atât în satele ardelene…”
- Câţi or mai fi astăzi,
domnule Tomoniu?
- Mulţi domnule Giurginca, suficient
de mulţi pentru a trage o concluzie! În volumul II al cărţii
„Neamul întemeietor al lui Băsărabă” o să-i înşir pe
toţi. O ciornă însă privind numărul lor o am deja la mine.
Ce pot să vă spun, este că numărul lor creşte pe
măsură ce cercetez tot mai multe zone ale vechii Dacii Apulensis.
- M-aţi făcut curios! Puteţi
să citiţi ce aveţi deja în ciornă?
- Familii cu numele Basarab, pentru
că există şi Basarabeanu sau Basarabescu în câteva cazuri,
există nu mai puţin de douăzecişipatru în Bucureşti.
Apoi în Caraş Severin 3, Gorj 1, Mehedinţi 5, Buzău 4, Cluj 4, Dâmboviţa
1, Dolj 1, Galaţi 10, Hunedoara 3, Ialomiţa 6, Iaşi 6, Ilfov 2, Maramureş
1, Olt 2, Prahova 1, Sibiu 2, Suceava 3, Teleorman 3, Timiş 2, Tulcea 6,
Vaslui 4, Vâlcea 2, Vrancea 1. S-ar putea zice că numele Basarab este
destul de uniform distribuit în judeţele României dacă exceptăm
localităţile Bucureşti, Galaţi, Iaşi, Ialomiţa.
În aceste localităţi însă e de presupus să fi migrat
basarabenii în anul 1940, când Rusia ne-a anexat Basarabia.
În privinţa familiilor cu variante
ale numelui Băsărabă şi anume Băsărabă,
Băsarabă, Basarabă, Basaraba, avem însă o surpriză:
frecvenţa mare a familiilor cu acest nume se află, foarte ciudat, în
zona fostului voivodat al lui Litovoi, ţinut care cuprindea Carpaţii
din nordul Olteniei, în principal pe curbura Novaci – Tismana - Turnu Severin dar
şi Haţegul şi Almăjul. Astfel, avem 15 familii în
judeţul Hunedoara, 9 în Gorj, 5 în
Caraş Severin, 4 în Mehedinţi, 2 în Timiş, una în Dâmboviţa
şi una în Dolj. Şi cu excepţia localităţilor
Bucureşti (4) şi Sibiu nu am găsit deocamdată familii
Băsărabă în alte judeţe. Poate mă veţi întreba de ce face
Sibiul excepţie, în fond tot de Dacia Apvulensis ţinea şi el.
Amintiţi-vă ce scriam despre vremurile de după uciderea lui
Litovoi în luptele cu regatul maghiar. Fratele lui, Bărbat, scapă
dând „o mare sumă de bani” iar Seneslau se retrage în stânga Oltului. Am
fost şi sunt împotriva variantei „descălecatului” legendarului Radu Negru la Câmpulung, pentru că nu se
poate face o ţară printr-un descălecat de o zi, procesul
durează secole. Însă admit, şi am scris despre aceasta, că
Radu Negru a venit într-adevăr la Câmpulung din zona Sibiului. Că
acel Radu Negru se numea Tihomir şi că el era tatăl întemeietorului
de ţară, botezat de popor Băsărabă, ipoteza este
încă disputată. Ceea ce este sigur astăzi, este că în zona
Sibiu există cincisprezece familii cu numele Băsărabă sau
variante ale acestuia.
Profesorul şi comandorul
ascultau cu entuziasm. Probabil că s-ar fi întins povestea mult şi
bine dacă doamna Elena nu ar fi dat alarma:
- Gataaaa! La masă! Omul
trebuie să mai şi mănânce nu?
Mestecam încet, gânditori. Prin
aerul aburind al cârnaţilor, cu vinul şi palinca tare, mai mult ca
sigur că armata basarabilor izgonise chiar în acel moment din Valahia, după
o luptă triumfătoare, cumanii migratorului Djuvara!
(Va
urma)
Articolele apărute până acum în serialul
„ULTIMII SOLDAŢI AI NEAMULUI
ROMÂNESC”
- Note de călătorie Tismeana - Ad Aquas Herculi Sacras - Ad Mediam -
Ultimii
soldaţi ai neamului românesc (Note de călătorie (1))
Ostaşii care nu mai
apără ţara (Note de călătorie (2))
Băsărabă apărând
ţara (Note de călătorie (3))
„Strigonii”
umblând prin ţara lui Litovoi (Note de călătorie (4))
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Articol scris pentru revista Neamul românesc
Conversaţi cuminţi aici: pareri@tomoniu.ro