Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Pentru manifestările de la Centrul Comunitar
Topeşti
Televiziunea Română pregăteşte
legătura prin satelit cu Bucureşti
Emisiunea TVR 1
din 12 noiembrie 2005 - "Topeşti, sat european"
|
|
|||
|
Acum în
Topeşti sunt mai multe formaţii de folclor şi de dansuri, care
participă la diferite concursuri naţionale. Lucrările plastice
ale tinerilor din Topeşti, sunt şi ele reprezentate la târgurile
şi expoziţiile de profil. Vasile
Surcel: Cred că
asta putem aduce noi Europei cel mai mult… adică o anume zestre
spirituală chiar, nu numai culturală. Emil
Hurezeanu: Îi
salutăm acum în localitatea Tismana – Topeşti pe protagoniştii
acestui proiect cultural, ca de obicei introducerea la faţa locului este
făcută de colegul nostru Marian Eftimie. Aveţi cuvântul! Marian
Eftimie: Bună
ziua, vă salutăm şi noi cu bucurie de aicea din Topeşti,
vreau să vă spun că foarte multă lume a ţinut
să fie prezentă astăzi la acest eveniment. Pentru că
prezenţa televiziunii aici este într-adevăr un eveniment. Emil
Hurezeanu: Ne
interesează dragi prieteni din Tismana, de ce dumneavoastră
aţi făcut opţiunea culturală acolo. Pentru că,
după câte ştim, erau şi alte nevoi. Destui săteni vroiau
să pietruiască drumul, vroiau să construiască conducte de
apă, şi aşa mai departe. Dumneavoastră însă,
aţi optat pentru reabilitarea bisericii şi a cimitirului şi
pentru… racordarea la tradiţii. Cum aţi făcut această
opţiune şi de ce. Telu
Jerca Aăă…domnu’
Hurezeanu! Deci opţiunea a fost făcută în urma
constatării de comunitatea noastră, că anumite… instituţii ale
comunităţii se deteriorează şi că…
posibilităţile… spiritualiere ale comunităţii …
meşteşugurile… artizanatul… agricultura… prin aceste
instituţii, biserica, şcoala şi căminul cultural, se pot
manifesta mai bine. A fost problema comunităţii, deopotrivă a
bătrânilor, care au făcut acest… cămin cultural, numai din
contribuţia proprie. Marian
Eftimie: Spuneţi-mi
părinte, dumneavoastră în această situaţie, aţi fost
alături de dânsul, pentru că erau nişte oameni care vroiau
să reabiliteze mai întâi biserica. Gabi Pigui: Bineînţeles
că în discuţiile mele cu consătenii şi cu
credincioşii, am ajuns la o convingere, că atunci când vrei să
faci ceva cu adevărat şi pui suflet… şi înveţi omul
că ceea ce se face este pentru el, totul este extraordinar de bine.
Şi suntem mândri de ce am realizat până acum, şi nu se
opreşte aicea totul, vrem să meargă mai departe, să arătăm
lumii că se poate face, dacă ai voinţă, dacă ai credinţă,
dacă ai nădejde şi iubire fără limită. Marian
Eftimie: Da! Vă
mulţumim pentru răspuns, Emil
Hurezeanu: Da, revenim
aici în studio, unul din argumentele expunerii sătenilor din Tismana,
atuncea când au solicitat intrarea în
competiţia „Satul românesc, sat european” este următorul,
şi citez: „Comunitatea noastră crede că naţiunea
română nu poate deocamdată să prezinte realizări
materiale. Dar, îşi poate aduce aportul la patrimoniul european, la bogăţia
spirituală, prin ceea ce facem noi, salvarea şi valorificarea
tradiţiilor, punerea acestora la dispoziţia Europei întregite,
constituie o integrare demnă de parteneri care intră în colaborare
conştient, dincolo de deficitul inerent atunci când e vorba de
împlinirile materiale. Ioan Onisei: Da este foarte
interesantă argumentaţia şi dacă-mi îngăduiţi
aşi face două comentarii. Am trecut în revistă opţiunile
tuturor acestor comunităţi locale care au fost selecţionate în
cadrul programului şi este remarcabil faptul că multe dintre
acestea, dincolo de opţiuni imediate, de nevoi imediate, au optat în
egală măsură pentru revalorificarea valorilor
tradiţionale, a patrimoniului material. Este foarte interesant pentru
că există comune care, de pildă, au vorbit despre informatizarea
şcolilor, dar în acelaşi timp şi de suportul necesar pentru
valorile tradiţionale, suportul material pentru valorile
tradiţionale. Pe de altă parte, în legătură cu
această argumentaţie, întâi de toate trebuie să remarcăm
că, în sine, căminul cultural este şi o valoare
materială. Sigur, este locul unde de fapt putem să renaştem
şi să repunem în valoare tradiţiile. Pe de altă parte… Emil
Hurezeanu: Domnule
Ficcarelli, Europa are o dimensiune
culturală? Bineînţeles! Integrarea europeană are o dimensiune
culturală? E la fel de importantă această dimensiune? Ca
dimensiunea economică sau dimensiunea politică? E secundară? Georgio
Ficcarelli: (În limba
română) Bineînţeles de dimensiune culturală este foarte
important. (Apoi în limba franceză, traducerea TVR 1) În mod normal când
se vorbeşte de integrarea europeană, se abordează în principal mai mult aspectul politic sau
cel economic şi se fac referiri la finanţare. Este foarte
adevărat că programul nostru, de exemplu, cel de sprijinire a
României se bazează mai mult pe sectorul economic dar nu trebuie
uitată nici dimensiunea culturală care în final, este mult mai
apropiată celei umane. Consider că nu este un caz izolat al
sătenilor din Topeşti care, faţă de iniţiativa
noastră, au avut ideea unei abordări culturale pentru că numai
prin cultură se pot integra toate dimensiunile societăţii
noastre. Consider că, în acest moment, Europa în cadrul
societăţii contemporane, care este o societate globală,
globalizatoare, are o mare şansă. Cred că noi Comunitatea
Europeană, cu o cultură europeană, putem aduce
dezvoltării societăţii, un lucru unic, reprezentat de
modalitatea de a declina globalizarea prin
cultura locală… Emil
Hurezeanu: Care din
perspectiva Bruxelului au aceiaşi importanţă ca şi
proiectele de…, să zicem, reabilitarea infrastructurii. Pentru… pentru
Uniunea Europeană proiectul cultural este egal cu un proiect
infrastructural. Asta e important de ştiut. Georgio
Ficcarelli: Absolument! Absolut, în priorităţile pe care
le stabilim împreună cu autorităţişe româneşti,
pentru folosirea fondurilor structurale după 2007, dimensiunea
culturală este prezentă în cele două programe mai importante,
adică în cel de dezvoltare regională şi în cel de dezvoltare
rurală. În mai multe din programele noastre, ăn special în cele din
tradiţia programelor de tipul LEADER+, dimensiunea culturală nu
este văzută numai ca o restaurare şi reabilitare a
monumentelor, cum ar fi bisericile care pot deveni puncte de atracţie
turistică şi care pot contribui la economia satelor, se ia în
considerare şi patrimoiul material, care în esenţă dă
măsura bogăţiei posibilităţilor de a dezvolta
agricultura, gastronomia, dă măsura bogăţiei produselor
locale şi cred că aceasta este o mare şansă pentru
România. Emil
Hurezeanu: Îl
invităm acum pe maestrul Grigore Leşe să-i privească pe
copii care dansează acolo, pe pajiştea de la Tismana… aţi
văzut costumele populare, nu? (Da!, afirmă Leşe) aceşti
oameni au vrut să fie la întâlnirea noastră îmbrăcaţi
aşa… Dumneavoastră sunteţi… un… Grigore
Leşe Vreau
să spun un lucru. . Emil
Hurezeanu: … un purist
chiar… al tradiţiei …. Grigore
Leşe Vreau
să spun un lucru… Emil
Hurezeanu: … şi
aţi observat că, la un moment dat, cineva spunea în reportajul cu
care am deschis emisiunea, că e vorba nu numai de o dimensiune
culturală ci şi spirituală. Grigore
Leşe Da… Emil
Hurezeanu: Care este
diferenţa şi vă rog să vă îndreptaţi spre
prietenii noştri de la Tismana, Grigore
Leşe Vreau
să spun … Emil
Hurezeanu: …să le
vorbiţi… Grigore
Leşe Da, vreau
să spun un lucru… A nu se confunda, muzica tradiţională cu
muzica populară. Muzica tradiţională, reprezintă cel mai
veritabil paşaport cultural pentru Europa. De ce? Pentru că muzica
românească, muzica aceasta, are trei calităţi esenţiale.
Este o muzică cosmică, care priveşte întreaga lume… Este… Emil
Hurezeanu: Cosmică,
nu globală… Grigore
Leşe Aşa…
este o lume a satului, a comunităţii… a comunităţii unde
lume, oamenii învaţă de toate, copiii învaţă de toate…
după aceea, este neptică, adică, cheamă la trezirea
minţii şi mai are o caracteristică… Emil
Hurezeanu: …neptic este
contrariul… opusul lui inept… Grigore
Leşe Aşa…
da… Emil
Hurezeanu: … să
ştii de unde vine inepţia… Grigore
Leşe Aşa…
şi muzica aceasta .. da.. şi muzica aceasta este interiorizată…
adică îndeamnă la descoperirea inimii. Până nu vom demonstra lumii aceste lucruri, esenţiale
ale muzicii noastre tradiţionale, nu vom demonstra nimic! Deci, în
primul rând, trebuie să demonstrăm lumii ce înseamnă dorul,
cântat în singurătate… pentru că de petrecut, toată lumea se
petrece… Emil
Hurezeanu: Dar aicea
avem de-a face cu dansul şi cântatul în comunitate… Grigore
Leşe Ia! Aşi
vrea să văd cum se manifestă din punct de vedere artistic
aceşti oameni din Topeşti… Emil
Hurezeanu: Vorbiţi-le!
Uitaţi, i-aveţi în faţă! le-aţi cerut asta şi
ei deja dansau şi cântau. Grigore
Leşe Da! Emil
Hurezeanu: Vreţi
să-i întrebaţi ceva anume? Grigore
Leşe I-aş
întreba ceva… nu numai pe copii… pe cei din Topeşti… câte stâni au în
Topeşti?… Câte stâni de oi… Telu Jerca După
disponibilizările masive, care au aut loc în zona noastră, din
minerit, energie şi întreprinderile forestiere, oamenii… majoritatea au
revenit la vechile lor îndeletniciri… În munţii noştri erau
două-trei stâne şi acum cred că sunt vreo 50 de stâne. Grigore
Leşe Aşa… 50
de stâni ! Câţi copii şi câţi oameni din Topeşti
cântă la instrumentele tradiţionale pastorale… mă refer la…
fluier. Pentru că sunt instrumentele mele… mi-am adus aicea câteva
instrumente şi o să vă interpretez câteva linii melodice… din…
zicări pastorale… Emil
Hurezeanu: Am
văzut un băieţel acolo cu o chitară clasică… Grigore
Leşe Chitară… Emil
Hurezeanu: Şi
chitara clasică este un instrument tradiţional al … al
păstorilor români?… Grigore
Leşe Păi eu
nu ştiu… eu n-am văzut păstori cântând… ştiţi ce
n-am văzut? N-am văzut român ceteraş şi ţigan
păstor… n-am văzut… dar
nici păstor cântând la chitară… am văzut cântând la
trâmbiţă, la tulnice, la bucium… Emil
Hurezeanu: Asta este
contribuţia Europei… nu? Grigore
Leşe Exact… Emil
Hurezeanu: Domnule
Ficcarelli, de ce să n-apară chitara la Tismana, şi tulnicul
la… în Abruzzi … Georgio
Ficcarelli: Da… e…
Meşterul Leşe ne-a vorbit înainte despre continuitate…
continuitatea în munţi, de exemplu…Abbruzzi, Alpii, Tatra, Carpaţi … unde întâlnim o continuitate
culturală incredibilă, din punct de vedere al muzicii, al
tradiţiilor şi uneori chiar al portului popular… Se vede cum
cultura merge dincolo, pe munţii Europei, îi traversează dar se
şi reîntâlneşte în munţi.. pentru că munţii sunt
zone de întâlnire… unde tradiţiile rămân, rămân şi se
dezvoltă … luând diferite căi. Şi atunci este interesant de
văzut care sunt instrumentele,
de a călători prin Europa… Emil
Hurezeanu: Cei din
Tismana-Topeşti, au pornit la treabă… cu reabilitarea
culturală a aşezării … aaa… din cauza unei nevoi… n-a fost o
opţiune luată sau adoptată, într-o atmosferă de
seninătate… sau de libertate totală… Grigore
Leşe Educaţia
acesta culturală… Emil
Hurezeanu: Nu… au
simţit pericolul stingerii tradiţiilor odată cu generaţia
de acum… Grigore
Leşe Da…
şi-atunci, acolo este meritul, este meritul profesorilor, este meritul
oamenilor de acolo care transmit aceste lucruri… şi este esenţial
pentru cultura noastră tradiţională. Este o mare bucurie… Emil
Hurezeanu: Aţi
văzut pe artizanul care vroia să-şi lase atelierul…cu toate
instrumentele…cu toate sculele la nepoţel…. Grigore
Leşe Exact… Este
o mare bucurie… să vedem oamenii că se întorc la
meşteşuguri. Pentru că este singura alternativă… asta
este… Emil
Hurezeanu: Tradiţia
nu se poate învăţa… Ioan
Onisei: Tradiţia
se.. Grigore
Leşe transmite…
se transmite precum limba maternă… Ioan
Onisei: Tradiţia
se transmite, meşteşugurile se învaţă… Însă ce mi se
pare interesant, dacă-mi îngăduiţi să intru în comentariu… Emil
Hurezeanu: Şi
puteţi, puteţi intra în dialog cu sătenii din Tismana Ioan
Onisei: Vedeţi…
domniile lor spuneau că au optat, că aveau mai multe variante,
că s-au gândit şi la pietruirea drumului, că s-au gândit
şi la biserică… şi că până la urmă, s-au gândit la căminul cultural care
a fost ridicat cu efortul bunilor lor, în anii 50 dacă am înţeles
bine… Emil
Hurezeanu: Da… corect… Ioan
Onisei: Şi
vorbim… pentru că acesta este programul… iată şi genericul
emisiunii: „Satul românesc, sat european”. Ce mi se pare important, este
că în sensul larg şi dacă vreţi european, al termenului
de cultură, iată, prin solidarizarea în jurul valorilor
tradiţionale, oamenii aceştia îşi recapătă spiritul
civic, spiritul comunitar, valori fundamentale pentru o Europă care vrea
să se dezvolte. Mai ales că spiritul comunitar, spiritul civic,
care au fost… Emil
Hurezeanu: pe care-l
intreprind aşa, cântând şi dansând împreună, îl vor folosi
după aceea şi asfaltând drumuri sau construind… Ioan
Onisei: Tocmai asta
vream să vă spun…şi vedeţi că la un moment dat unul
dintre interlocutorii dumneavoastră, cred că domnul profesor,
spunea… Emil
Hurezeanu: Şi ai
dumneavoastră… Ioan
Onisei: Da şi
ai noştri… spunea că interesează în egală
măsură artizanatul şi turismul… iată că au, legat de
tradiţii, o dimensiune de dezvoltare.
Pentru că turismul cultural este o dimensiune a dezvoltării
locale şi a dezvoltării durabile, deci iată cum pas cu pas, oamenii aceştia se duc spre
modernitate iar spiritul acesta de solidaritate o să-i ţină
împreună, ca mâine poimâine, să-şi facă ţi un drum
nou, poate şi-o şcoală nouă, şi poate, cine
ştie, poate o mică fabrică de prelucrare a cărnii, a
laptelui şi aşa mai
departe…ceea ce este important este că ei s-au regăsit
împreună, că au scopuri comune, că au această
solidaritate şi lucrul acesta îi poate duce înainte Grigore
Leşe Ziceam
să revenim domnule, la instrumentele pastorale, la instrumentele
aerofone. Sunt de părerea aceasta, suntem un popor de păstori. Ioan
Onisei: Maestrul
Leşe pe care-l cunosc şi-l admir de ceva vreme este, in mod
evident, un om care ţine foarte mult la puritatea tradiţiilor, însă maestre trebuie să
remarcăm încă un lucru… Aţi văzut că acei tineri
cântă împreună? Grigore
Leşe Sigur … Ioan
Onisei: Şi
lucrul acesta mi se pare, apropo de solidaritate… Emil
Hurezeanu: Cu
dascăli cu tot… cum spunea domnul Leşe… Grigore
Leşe Sigur
că da… mi-s dragi… fac ceva… adică învaţă să cânte
pe note bănuiesc şi împreună, este o educaţie. Unde vor
ajunge aceşti tineri? Viitorul… va hotărî! Dar vreau să le zâc
o zicală din tilincă. Un instrument … „flut primitiv”… Emil
Hurezeanu: Dar… foarte
puţin… pentru că vrem să ne întoarcem la Tismana. Grigore
Leşe –cântă din flut Emil
Hurezeanu: Perfect, e
foarte impresionant! Ecoul studioului a avut ecou şi la Tismana! Ne
întoarcem totuşi la Tismana, pentru că vrem să redeschidem
dosarele proiectelor dumneavoastră…acolo. Primul dumneavoastră
proiect, a fost aşadar unul de
infrastructură totuşi, reabilitarea Centrului Comunitar
Topeşti şi a fost depus la Fondul Român de Dezvoltare în anul 2001.
Apoi, aţi trecut la treabă printr-un parteneriat de tipul
comunitate – şcoală – societatea civilă, aici era vorba de
Fundaţia Tismana şi obiectul dumneavoastră, în acest caz, a
fost instruirea elevilor şcolii generale din Topeşti, în folclor,
jocuri populare, artă plastică populară. Aici a intervenit cu
un ajutor şi ambasada Marii Britanii la Bucureşti, ci 1450 de
dolari, în 2003. Al treilea proiect în 2003, revista despre care am vorbit,
revista şcolară „Ecoul Cetăţuii”. Ne interesează,
pornind de la aceste exemple, cum au decurs parteneriatele
dumneavoastră… duale, ca să zic aşa, parteneri interni,
statul, societatea civilă, biserica şi parteneri externi, respectiv
ambasada Marii Britanii… şi chiar un al treilea proiect care s-a numit
Allavida, foarte frumos, după numele fundaţiei engleze care l-a
derulat. Deci vorbiţi-ne de experienţa comunicării
dumneavoastră în interior şi în exterior. Vasile
Surcel: Lucrurile au
ieşit oarecum de la sine şi oarecum întâmplător. Adică,
noi întâi, să spunem aşa, am făcut hardul. Cum zicea domnul
Jerca ne-am gândit să reabilităm căminul. Care… a cărui
reabilitare s-a realizat prin parteneriat cu primăria şi oarecum prin contact cu
şcoala. Ulterior, cam la doi ani de la depunerea cererii de
finanţare pentru proiectul cu căminul, a apărut şi softul… adică a apărut o
oportunitate de a finanţa activităţile culturale. Şi în
acest context, am accesat un mic proiect, de el… am tras de bani cât am putut
şi am rezolvat oarecum o nemulţumire mai veche a noastră
adică faptul că folclorul, chiar şi în această zonă,
s-a contaminat. Atunci le-am adus un instructor, specialişti
profesionişti de la „Doina Gorjului”, care i-a învăţat să
danseze curat. Deci căutăm să decontaminăm folclorul cât putem
de mult. Pe urmă, după cum v-au zis şi copii, s-au transmis de
la copil la copil şi ei deja au intrat într-o mişcare
culturală. Emil
Hurezeanu: Ceea ce ni
se pare interesant este că dumneavoastră aţi fost de acord,
că ceea ce a constituit catalizatorul proiectelor, a fost… cearta,
disputa! Este interesant pentru că aici avem de-a face şi cu … un
exerciţiu de democraţie, pe care l-am întâlnit şi în alte
locuri. Adică dezacordul, neînţelegerile, chiar neîncrederea, sunt
dominante la început şi de-aici pornesc proiectele. Este o… este o
formă de acţiune comunitară, prin definiţie, care
rezolvă, găseşte soluţii, de jos în sus şi nu
aşteaptă… nu aşteaptă soluţii miraculoase de sus în
jos. Deci la început, v-aţi certat nu? Telu
Jerca Da, ne-am
certat puternic… pentru că în această comunitate erau de rezolvat
foarte multe nevoi. Dar această comunitate este… la câţiva
kilometri de Mănăstirea Tismana şi de Hobiţa, care spun
foarte mult în spiritualitatea românească… şi atunci, noi am zis
aşa, drumurile le mai reparăm şi noi cu carele, cu
primăria, dar omul… şi cu… tot ce are… spiritual, tradiţional,
trebuie să intre în Europa, cu specificul local. Emil
Hurezeanu: Vă mulţumim foarte mult! Din
păcate, globalizarea ne aleargă din urmă şi satelitul
care ne uneşte pe toţi. pe pământ, acum se întrerupe între noi
şi dumneavoastră la Tismana… vă mulţumim foarte mult,
vă suntem recunoscători pentru prezenţa strălucitoare,
astăzi… acolo… lângă Mănăstirea Tismana, la poalele
munţilor şi ne întoarcem, continuând discuţia în studioul de
la Bucureşti. La revedere! Voci: La revedere! Ioan
Onisei: Două
lucruri mi se par remarcabile, tot
prin perspectiva integrării în Uniunea Europenă. Primul, pe care
l-aţi remarcat este capacitatea de dezbatere şi de solidarizare în
jurul unui obiectiv asumat. Comunitatea locală, care-şi pune
probleme, care dezbate problemele, care alege şi care după aceea se
solidarizează pe obiectivul ales, să-l ducă până la
capăt. Şi al doilea lucru este capacitatea de a scrie programe
şi de a absorbi fonduri. Este un lucru foarte important, pentru că
din păcate pentru România, în general structurile administraţiei,
dacă vorbim de administraţia clasică, fie a
autorităţii locale, fie administraţia centrală, nu au o
foarte bună capacitate de a absorbi fonduri. Deci de a fi capabilă
de a scrie programe şi a atrage fonduri. Iată că nişte
oameni, dintr-o comunitate locală semnificativă sub raport
cultural, au această capacitate, au pornit de la un model european, nu
?… Au constituit o fundaţie, au văzut cum funcţionează
fundaţiile în vestul europei şi iată că au trecut la
treabă ! Emil
Hurezeanu: Bun! Modelul
european fiind aici, nu doar redactarea proiectului, constituirea unei
fundaţii, ci şi democraţia participativă. Dezbaterea,
chiar bazată la început pe dezacorduri. Să vedem, cum a arătat
neîncrederea în comunitatea din Tismana – Topeşti. Pentru că a
existat! Nelu
Butiuc: Au fost
şi care n-au vrut… „Aaa… ce ne trebuie nouă căminul” . Dar unu, doi! (Voce din fundal: da ce-au zis ei?) Că… se
mănâncă banii statului degeaba… Telu
Jerca Că ce …
vrem noi să facem… de ce vrem să facem… de ce nu stăm…
acasă.. ce ne interesează pe noi reparatul unei biserici sau al
unui cămin cămin cultural… Traian
Popescu; Eu recunosc
că am fost şi eu reticent la foarte multe dintre iniţiativele
luate de Jerca et compania, inclusiv la… refacerea căminului cultural
din fondul rural de… fondul de dezvoltare rurală. În ultimul an,
observând că sunt rezultate în ceea ce face domnul Jerca, am încercat
să mă implic şi eu şi l-am ajutat cât am putut de mult,
cu tot sufletul, pentru îndeplinirea scopurilor, proiectelor mai mici sau mai
mari pe care le-a iniţiat. Marioara
Jerca La început
am fost… cum să zic, mai răutăcioasă,
neîncrezătoare, datorită reacţiei de suspiciune a
comunităţii… Deci, cumva… în spate se discuta… şi eu eram mai
receptivă… ca femeie eram în contact cu mai multă lume…că nu
are de lucru… că imposibil să nu câştige ceva din chestia
asta…De fapt, cred că asta este o problemă… problema
comunităţii satelor româneşti. Problema că, dacă
cineva se ridică şi face o acţiune, devine lider, deci trage
după el câţiva în o acţiune, imposibil să nu aibă
ceva de câştigat… şi de aici… lumea e suspicioasă… Drumen Ştefan: A zâs,
odată, cu acesta cuuuu… Traian Popescu, când a venit la noi pin sat, de
am semnat nişte acte… că se face drumul cum s.a făcut pe la
Gheretă în vale… Am semnat nişte acte şi… salut! Că ne
face şanţuri pe la poartă, nu ştiu, că a adunat
nişte bani, unde au intrat banii nu se ştie… (Voce din fundal, dar
cine a adunat? Apoi Drumen după o mare pauză de gândire şi
tras aer in piept) Păi… Telu
jerca! Şi pentru copii că-i
duce în excursie a luat bani, că-i duce la Săcelu, că-i duce
la mare, nu a dus nici un copil, da banii i-a luat! Ioan
Onisei: Da…
iată iarăşi nişte lucruri care… pe care trebuie să
le pritocim din perspectivă europeană, doamna aceea a vorbit
minunat după părerea mea o femeie inteligentă şi foarte
deschisă, a vorbit despre
suspiciune, a vorbit despre felul în care, din păcate de multe ori,
comunitatea locală în loc să se solidarizeze în jurul unor lideri
informali care iată, au iniţiativă, mai degrabă
încearcă să-i boicoteze pe aceştia, iată nişte
lucruri de la care, avem din nou de învăţat, pentru că, repet
odată în plus, uşor obsesiv, cred că spiritul civic comunitar,
solidaritatea, sunt cele de care avem nevoie în perspectiva integrării
europene. Emil
Hurezeanu: Vreau
să dau dreptate acum, atât
maestrului Leşe cât şi domnului Ficcarelli, atunci când
domnul Ficcareli vorbea despre faptul că restaurarea dimensiunii
culturale şi cultivarea ei, implică în acelaşi timp,
deschiderea unui orizont nou, de natură economică. Iar domnului
Leşe îi dau dreptate, atunci când spunea că, cu cât eşti mai
autentic şi spiritual, cu atât ajungi mai departe. Ultima parte a emisiunii va fi pusă pe site imediat ce vom intra în posesia ei. Scrieţi-ne dacă o aveţi… cu imaginile din
această pagină mărite şi cu imaginile
celor care au vorbit în emisiune şi care nu au
aici nici o imagine |
|||
|
|
Topeşti sat european |
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
|