Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
D-l Djuvara a ignorat complet
cercetările clerului
Din care autorii sitului Sf.
Mănăstiri Tismana, s-au inspirat pe bună dreptate
în evul mediul clericii fiind cei mai
importanţi cercetători ai istoriei.
D-l Djuvara şi
noua sa carte
Un comentariu legat de
site-l
http://www.geocities.com/ntomoniu/tismana/basarabi/index.htm
Din
păcate, după aceasta l-am abandonat! Nu interesa prea multă
lume, iar ca să scoţi azi o carte trebuie să… pui tu bani!
Cercetarea
n-am abandonat-o însă iar cartea d-lui Djuvara este un nou prilej de a
relansa cercetarea şi mai profund! Şi o voi relansa plecând tocmai de
la datele pe care le foloseşte d-l Djuvara dar intr-un alt scop pe care-l
urmăreşte şi dânsul de prin anii 1979: influenţa cumanilor
în întemeierea ţării româneşti!
Grea
problemă pentru dânsul dacă timp de 28 de ani n-a mai găsit alte
argumente în plus decât polemicile cu alţi istorici din „Magazinul
Istoric” al anilor 1979. Noile date istorice din recenta carte, arată o
muncă demnă de remarcat, dar mai mult decât faptul că s-a
găsit chiar domnia sa descendent după mamă din cumani nu aduce
nimic nou demn de băgat în seamă pentru istorici. Decât să fie
şi mai mult sceptici! Istoricii au
remarcat de la bun început influenţa minimă pe care cumanii au avut-o
cu oastea lor, puşi în slujba… regatului maghiar ca întărire la
ameninţarea tătară!
Mai
mult, citindu-l pe d-l Djuvara se înţelege că de fapt cumanii
dânsului nu semănau deloc cu un popor normal, legat de pământ,
făcând agricultură şi construind case. Erau ca nomazii care
bântuiau, până şi în epoca comunistă, de colo până colo cu
căruţele lor cu corturi îndată ce la pagina 29 a cărţii,
d-l Djuvara ne descrie fuga cumanilor cu 10 mii de corturi spre sud, peste
Dunăre şi „alta spre Ungaria, a banului Kuthen, cu 40 mii de
corturi”, numărând „sute de mii de oameni, cu bărbaţi, femei,
copii”.
Nici-o
legătură cu oltenii din colibele ce împânzeau voievodatul lui
Litovoi, popor aşezat, legat de pământ, care ajuta şi el cu
propria sa oaste regatul maghiar, dar apărându-şi ţara şi asigurând regatului maghiar
flancul drept! Faptă prin care i s-a recunoscut, prin Diploma
Ioaniţilor, nu numai propriul teritoriu dar şi faptul că-l
stăpânea demult.
Deci,
studiind eu istoria Basarabilor, în unele privinţe, am mult mai multe
dovezi de a-l contrazice pe d-l Djuvara şi a-i arăta adevărul!
De
la bun început trebuie spus clar că identitatea Thocomerius = Negru
Vodă e falsă!
Asta
o ştiam demult iar cartea mai mult încurcă, d-l Djuvara băgând
în carte un ghiveci de fraze, extrase din documente, total ne revelatoare care
n-au nimic de-a face cu aceasta identitate.
Si
tot de la bun început trebuie spus, că ipoteza d-lui Djuvara este una ca
multe altele asemenea!
Pentru
că identităţi diferite Negru Vodă găsim - încă nu le-am numărat
exact dar o voi face în viitor cu detalii -
la cel puţin 10 istorici de prestigiu! Eu însumi, urmărind
să identific timp de vreo trei ani personajul, am crezut de
cuviinţă că dacă tot sunt atâţia istorici care zic
că Radu Negru e un personaj real, să-l bag şi eu in genealogia
Basarabilor, dar în nici un caz după invazia tătară când cumanii
ajută regatul maghiar! Păi dacă tăvălugul tătar a
distrus aproape complet oastea maghiară, rămânând răzleţi
circa 10-15 mii de oşteni, oare ce s-o fi ales din oastea cumanilor? I-am
„făcut loc” lui Negru Vodă, şi după multă ezitare,
reluând datele de nenumărate ori, între anii 1215-1241. Revedeţi
pagina NEAMUL unde apare al 5-lea, dar s-ar putea să fie primul,
ceilalţi patru Basarabi sunt identificaţi de autori cu
puţină credibilitate. Şi atunci ar putea să fie el
întemeietorul cum afirmă tradiţia.
Cartea
d-lui Djuvara m-a făcut însă să mă întorc la prima mea
concluzie, aceea că, atunci când spunem că s-a „întemeiat ţara”
de către Negru Vodă trebuie să înţelegem că s-a
întemeiat de un domnitor din negura vremii! Expresia, „ţara e de pe vremea
lui Negru Vodă”, nu înseamnă nimic altceva mai mult decât că a
făcut-o un domnitor foarte demult, a cărui identitate nu se
cunoaşte!
Cine
să fie acela? Unii istorici zic că ORICARE din cei pe care
istoricii îi consideră întemeietor.
Pentru că unii zic că întemeietor a fost Ioan Basarab, alţii
tatăl sau Tihomir căruia ungurii îi spuneau Thocomerius, ba
alţii că Litovoi şi a sa Terra Litua au format prima
formaţiune prestatală cu oaste proprie, şi încă, multe,
multe alte ipoteze. Dacă se acceptă acest lucru, Negru Vodă
poate fi identificat cu oricare Basarab, depinde de contextul în care apare!
Şi toate părerile au sens, inclusiv a d-lui Djuvara cu precizarea ca
Thocomerius e… Tihomir şi atât! Adică tatăl lui Ioan Basarab.
Ultima
variantă Radu I, voievodul de la Tismana, căruia şi lui i se
atribuie „Negru”, întăreşte şi mai mult cele spuse mai înainte,
N. Iorga precizând scopul adăugirii sintagmei „Negru”, pentru că,
spune el, şi bisericii de la Cozia i s-a atribuit „Neagră” ATRIBUTUL
FIINDU-I ADĂUGAT DIN CAUZA VECHIMII BISERICII.
Odată
lămurită chestiunea, e de discutat! Vorbim de stat sub primii
Basarabi sau formaţiune prestatală?
Si
atunci, în funcţie de răspunsul la această întrebare, găsim
şi primul întemeietor!
Cam
astea ar fi concluziile mele la o primă lectură a cărţii.
Dar
o carte ca asta se citeşte cu creionul în mână şi cu documentele
alături!
Până
atunci, las situl aşa cum e! Dacă l-am „înviat” şi eu în 2003 pe
Negrul Vodă al tradiţiei populare, să se vadă de ce am
greşit, de ce l-am înviat, de ce le-am dat crezare şi
celorlalţi, asemenea d-lui Djuvara, că Radu Negru e un personaj real!
In
privinţa Radu-Negru, cuman, e supoziţie respinsă de istorici la
bun început, încă de când a apărut ea in anul 1979! Am citit şi
eu numeroase argumente contra iar cel mai simplu şi clar este că
despre Basarabi se vorbeşte cu mult înainte de venirea cumanilor.
Voi
lua totuşi cartea la studiu amănunţit cu toate că după
mine, paginile 152-153 ne spun că concluziile sunt forţate, ca
să nu spun mai mult!
D-l
Djuvara însuşi se contrazice! Iar argumentele dânsului fiind foarte
uşor de combătut!
Să
le luăm pe rând:
La
punctul a) după deplasarea în
„masă” a cumanilor înainte de invazia tătară „e logic să
presupunem că un număr însemnat de cumani au rămas printre
români”. Păi cum tot trăiau cumanii în corturi ca nomazii, s-au dus
dracu’ domnule Djuvara! Au rămas
cei legaţi de pământ. Apoi, printre comandanţii cumanilor ar fi
trebuit să fie şi unul din neamul Thocomerilor, conducerile în aceea
vreme erau preluate de urmaşi automat! Uite că Thocomer nu-i printre
comandanţii cumani! Ori n-am dat eu de paragraf! Şi dacă era, Thocomer
ar fi putut fi similarul lui Litovoi la stânga Oltului, plecând împreună
cu cumanii! Dar nu era nici-un Thocomer, aşa-i ziceau ungurii lui Tihomir,
omul care aduce tiho=liniste si mir=pace poporului său! Ca să fie
clar lucrurile Tihomir a domnit între 1290 si 1310 si i-a urmat lui Seneslau
care a domnit intre 1247-1290. De ce am pune mai greu cuvântul d-lui Djuvara
faţă de al multor istorici care afirmă clar ca ungurii se
refereau la Tihomir?
La
punctul b) cu toponimele „in număr mare”. Păi cât de mare? Mare poate
fi şi 20-30! Fără cifre statistice, fără un clasament,
mare nu înseamnă nimic! Ca să
spui că erau mulţi cumani, luând în calcul doar numele, pentru ce mai
avem arheologi, antropologi şi mulţi alţi specialişti?
Cercetarea multidisciplinară poate spune cam câţi de mulţi erau
cumanii!
Mai
avem şi cercetările clerului. In afară de prof. dr. Ioan
Păcurariu, contemporan cu noi, nu mai avem nimic! Nu se poate ca d-l
Djuvara să ignore clerul, băgând in carte părerile unor istorici
recenţi şi de mâna doua! Istoria evului mediu a fost scrisă în
PRIMUL RÂND de clerici! Iar despre aducerea lui Nicodim de la Tismana de
către Nicolae Alexandru pentru a construi Mănăstirea Tismana
bastion al ortodoxiei nu se pomeneşte absolut nimic! Mai mult, d-l Djuvara
pune accent mai mult pe catolicismul lui Nicolae Alexandru! E strigător la
cer!
La
punctul d) Thocomerius, tatăl lui Basarabă, trebuie asimilat cu
legendarul Negru Vodă! Din datele prezentate nu reiese! Apoi nici dânsul
în sinea lui nu crede că Negru Vodă e real de îndată ce spune
„legendarul”
La
punctul e) cu coborârea din Carpaţi a lui Negru Vodă. Nu prin
descălecat de o zi se face ţară, astea sunt poveşti!
Fenomenul e unul complicat şi durează secole!
La
punctul f) d-l Djuvara face erori evidente: dintr-o dată cele patru
argumente de mai sus, devin „opt argumente, aşadar, în favoarea originii
cumane a lui Negru Vodă şi a lui Basarabă.”, ca să citez
exact.
Dar
la venerabila dânsului vârstă, se admite!
Cartea
nu-i totuşi de neluat în seamă, cu toate că prea
seamănă cu nebunia tip „Codul lui Da Vinci”!
Voi
reveni după un studiu aprofundat al cărţii.
D-l
Djuvara are dreptate: Basarabii au fost foarte puţin cercetaţi!
Poate
de dânsul! Iar motivul îl reprezintă ura dânsului faţă de
încercările nereuşite ale boierilor craioveşti de a se induce
ideea că sunt urmaşii Basarabilor.
Pentru
asta nu trebuie să-i ignorăm însă pe primii întemeietori
Basarabi, ignorându-ne propria istorie!
E
un sacrilegiu greu de acceptat!
Prof. Nicolae N. Tomoniu, 25 iunie 2007
Articol scris pentru
publicaţiile ARP
Articole legate de temă: Cristoiu, Turcescu
Conversaţi cuminţi aici: pareri@tomoniu.ro