BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
SINGURĂTATEA
D-LUI LEŞE
Astăzi, când scrii un articol despre
cineva, în care mai pui şi ceva neîmpliniri nu numai osanale, eşti imediat
pus la colţ pentru că „ataci”!
Nu-i de mirare pentru presa noastră
dâmboviţeană, al cărui meniu zilnic este atacul la
persoană. S-a abandonat presa serioasă, cu dezbateri constructive,
ziariştii noştri ocupând-se de trei ani doar de gâlceava
naţională creată de însuşi preşedintele
ţării.
Uite, să facem noi cei
neimplicaţi „în grupurile de interese” primul pas spre un articol
dezinteresat, unde-mi expun fără patimă părerea.
Aşadar, departe de mine gândul de a „ataca”
cu ceva încercările pline de consecvenţă ale d-lui
profesor Grigore Leşe de a încuraja păstrarea repertoriului
tradiţional şi de a schimba percepţia asupra actului folcloric.
Tocmai de aceea i-am şi „ţinut
calea” în dimineaţa în care dorea să filmeze „colindăreţii”
de la Grădiniţa de Copii Tismana. Fusesem anunţat de educatoare
că soseşte la Tismana, şi nici vorbă ca d-l Leşe să anunţe şi „autorităţile”
pentru care are o profundă antipatie, cum aveam să aflu chiar din
gura dânsului.
Numai că la Tismana, eu, „ca
autoritate”, eram departe de acel tip creat în „colţul cu monştri”
din mintea d-lui Leşe!
Pentru că la rândul meu, aveam o repulsie încă de mic copil
faţă de autorităţi. Când „organele PCR” mă
puseseră director de cămin cultural pentru că activasem în
taraful Casei de Cultură a Studenţilor din Timişoara
alături de Tiberiu Ceia, Pavel Roşu, Lazăr Cnezevici
şi alţii, îmi propuseseră şi funcţie în comitetul
comunal de partid. Eu care nici măcar membru PCR nu eram! Propunerea m-a înfuriat
atât de tare încât n-am mai acceptat funcţia de director de cămin
decât la o săptămână, la insistenţele unor lăutari din
Tismana şi a tineretului din sat.
Aşadar, eu eram o „autoritate” mai
aparte şi m-aş fi aşteptat ca d-l Leşe
să mă recunoască din emisiunea „Topeşti sat european” unde
am dialogat pe teme de tradiţii populare timp de vreo oră, e adevărat
prin duplex Topeşti-Bucureşti.
Eu
îl ţineam mine bine de atunci, pentru că ne-a înjurat! Ei, nu
aşa direct, „pe-a mă-tii”… dar mai mare blasfemie n-am primit de când
suntem noi aici, adică de milenii. Văzând un chitarist în grupul instrumental
al şcolii ne întreba în zeflemea dacă avem „stâni
şi ciobani care cântă la oi cu fluiera”. Ba bine că n-aveam!
Munţii noştri sunt plini de stâne iar sohodolenii,
ungurenii şi vânăţănii sunt sate
de oieri din negura timpului!
Dar nu eram noi nişte proşti ca
să nu ne dăm seama unde bate dânsul: deschidea discuţia pe tema
asta, ca să poată dânsul să-şi etaleze talentele cu fluiera
pe care-o avea la brâu.
Aşa cel puţin s-a văzut de
aici! Şi a fost pentru mine, al doilea semnal al orgoliului de afirmare
şi trecere în prim plan al d-lui Leşe! Oare mai avea nevoie dânsul de afirmare? Aveam
şi noi un fluieraş acolo, care n-a mai intrat în emisiune… din
lipsă de spaţiu de emisie! M-am cam mâniat atunci…
Prima mânie îmi venise însă, acum 15
ani, tocmai la Paris! Sunasem la Institutul Cultural Român iar directorul era
în concediu în plină vară! Sezon în care românii vizitează Franţa în
număr mare. Venisem din ţară cu CD-uri şi diverse imprimate
pentru a populariza ce are mai preţios Tismana şi chiar România: costumele
populare, covoarele noastre şi cântecele lăutarilor noştri de la
Tismana, lăutari care cântaseră alături de Maria Tănase şi Maria Lătăreţu.
Săraca secretară, în lipsa
şefului, nu ştia ce să facă! Am cerut programul de
activităţi. Nu avea, dar mi-a dat tot dosarul. Mese rotunde, simpozioane,
conferinţe toată vara, pe tema… „Promovarea unui haiduc”…
„- Doamnă dragă, spune-ţii d-lui director că n-am mai văzut o asemenea
prostie de când muma m-o făcut! Haiduci nu mai există de un secol dar
celelalte valori culturale româneşti profunde, tradiţii, obiceiuri, au
rămas! De ce nu le promovaţi pe astea şi promovaţi haiduci
de acum două-trei secole?”
Timidă, mi-a întins un dosar: Grigore Leşe. Uite, era măcar unul, mi-am zis, şi am
tăcut! Pe-atunci, ştiam doar că-i „ceteraş”… Revenit în
ţară, am auzit că Grigore Leşe nu
era numai un „ceteraş” ci era un mare specialist! A cărui voce,
acompaniată de instrumente precum tilinca, fluierul, cavalul, doba, toaca,
macăul, pe ritmul marcat de bâta
păcurărească, dă viaţă unora dintre cele mai
impresionante variante ale baladei „Mioriţa”, culese din România, Albania
şi Macedonia.
Deci, Grigore Leşe
era şi este, mai mult decât un „ceteraş”! A absolvit Academia de
Muzică "Gheorghe Dima" din
Cluj-Napoca, Facultatea de Interpretare. Este doctor în muzică, profesor
asociat al Facultăţii de Litere a Universităţii din
Bucureşti şi al Universităţii de Muzică din Bucureşti.
A susţinut numeroase concerte în ţară (la Ateneul Român,
Radiodifuziunea Română, Teatrul National din
Cluj-Napoca, Teatrul Odeon, Biserica Evanghelică Luterană din
Bucureşti, Teatrul Naţional din Bucureşti , Teatrul Nottara etc.). A avut turnee în Elveţia, SUA,
Germania, Franţa, Italia, Grecia, Spania, Ungaria, Canada, Belgia,
Polonia.
„-Doamne
dumnezeule, exclamasem, acest om valoros
al României se promovează la Paris numai pe sine?”
Cu
timpul, am mai văzut emisiuni de televiziune, am mai citit şi mi-am mai
schimbat părerea! Într-adevăr profesorul Gr. Leşe
este ultima şansă a promovării unor rapsozi populari pe care-i
mai are România în lada ei de zestre din satele îndepărtate!
Nu
am rămas surprins că luni, 26 noiembrie a.c. la sugestia mea, d-l Leşe a prelungit programul său de filmări
pentru a imortaliza pe peliculă pe Cristi Geagu Catâroiu, nepotul
vestitului Petre Geagu Catâroiu şi fiul nu mai puţin cunoscutului
Cristian Geagu Catâroiu.
Totuşi,
în seara filmărilor, partea de om singuratic a marelui artist Leşe a ieşit la iveală! Nu am filmat
împreună, a filmat singur! Am încercat să-i dau nişte sfaturi,
eu cunosc bine caracterele şi comportamentul celor din Tismana, aici m-am
născut, aici am trăit, cu excepţia anilor de studii! Nu m-a
băgat în seamă, n-accepta nici o sugestie! Filmam într-o
cârciumă şi voia ca filmarea să fie cât mai „originală”.
Pentru asta a trebuit să facem… linişte! După filmare, ne-a
reproşat că n-a ieşit bine, Cristi n-a
cântat cum trebuie, nimeni n-a chiuit şi nici n-a sărit vreunul cu
bani ca să comande vreo melodie!
Am pus singurătatea asta pe
meticulozitatea omului care doreşte ca un lucru făcut, să fie făcut
cât mai perfect. Dar prin comentariile şi întrebările puse lui Cristi mi-am dat apoi seama, că aici se ciocneau două
„civilizaţii aparte”: lăpuşneană
şi tismăneană. Doi clasici ai genului fiecare cu stilul său,
Catâroiu şi Leşe,
fiecare cu „opera” sa, şi nici unul mai prejos ca altul!
M-a cam luat „la mişto” profesorul cu expresia
„muzica populară clasică”: ce, e vorba despre Bach? Beethoven? Păi da, ziceam eu, Maria Tănase, Maria Lătăreţu,
Tudor Gheorghe, Grigore Leşe şi Cristi Catâroiu sunt „clasicii”
genului popular! Muzică populară „tradiţională” se
laudă toată lumea că interpretează şi încă, „în
cel mai autentic mod”!
Profesorul s-a făcut verde la
faţă şi a sărit ca ars:
- Cine-i Tudor Gheorghe, că eu nu-l
cunosc!
Invidie? Nu era nici dânsul departe cu
prelucrări asemenea, vezi Mioriţa, dar i-am servit-o pe ocolite:
- Toată lumea a furat din melodiile
lăutarilor de la Tismana, toţi „clasicii” inclusiv cele două
Mării! Tudor Gheorghe a furat într-adevăr mai mult, a furat de la Petre Catâroiu, bunicul lui Cristi, până şi mimica, accentul pe
esenţialul mesajului melodiei printr-o pauză neaşteptată, i-a
furat toate gesturile, toată
teatralitatea adiacentă cântării! A fost un hoţ ca mulţi
alţii, Facultatea de Teatru a trecut-o şi prin lecţiile pe care
le-a primit de la Tismana de la răposatul Petre Catâroiu dar Tismana nu-i reproşează nimic! A dus
cântecele noastre mai departe, le-a îmbrăcat în haine noi şi acum le
cântă mulţi olteni!
Poate că i-am aruncat în
faţă domnului profesor Leşe, prea
multe adevăruri care dor, de aceea m-a tot evitat pe urmă în
discuţii!
Păi vă scriu pe această cale
d-le Leşe! Oare
credeţi că numai maramureşenii sunt
încăpăţânaţi în ideile lor?
Gorjenii nu sunt cu nimic mai prejos şi
să vă spun eu unde greşiţi!
Spuneaţi seara că nu a mai cântat
Cristi ca la prânz, că nu a mai ieşit cântarea
cum era când l-aţi ascultat prima oară dar a doua zi a cântat mai
bine ca niciodată!
Acesta este secretul muzicanţilor de
la Tismana d-le profesor! Niciodată nu
cântă o melodie la fel, ci asemănător! Fiecare cântare e
puţin diferită faţă de cea precedentă, pentru că
un muzicant ca Geagu Cristi
adaugă la fiecare cântare starea lui psihică de moment. El nu
cântă numai dumitale, cântă şi pentru el însuşi! Iar când
are inspiraţie, o variantă de cântare se poate transforma subit într-o
altă melodie unicat!
La fel ca alţi vestiţi
lăutari ai Tismanei, tripla generaţie Geagu
Catâroiu şi-a creat mereu un repertoriu propriu,
o întreagă operă! Iar când le-a
fost furată, ei au creat alta!
Asta este marea comoară a Tismanei, d-le Leşe, o comoară
regenerabilă, astfel de comori încă mai există!
Căutaţi-le!
De unde le vine acest har sfânt
lăutarilor Tismanei? Prin ce minune şi-au păstrat ei acest har
timp de secole? De ce astăzi el este din ce în ce mai rar? Se mai poate
face ceva pentru salvarea lui?
Sunt întrebări la care musai să
găsim împreună răspunsul, altfel vechii lăutari vor muri!
Şi răspundem plecând de la
istoria acestor muzicanţi, născuţi toţi într-o grupare de
case numită Mahalaua Tismanei.
Când Tismana a devenit oraş, s-a pus
problema dacă uliţei principale să-i dam denumirea Strada
Mahala.
Am scris atunci o scurtă istorie a
ţiganilor din Mahalaua Tismanei. Iată câteva fragmente:
„Vom schimba numele, doar dacă cei de
acolo nu vor mai dori să rămână cu acest nume „Mahala”. În
Mahala sunt destui oameni săraci dar ei, nu mai sunt oameni de categoria
doua ca în secolele trecute şi de aceea unii doresc să schimbe numele
locului unde s-au născut. Trăiesc în Mahala foarte mulţi oameni
cinstiţi, chiar oameni de vază, mulţi sunt români, peste câtva
timp populaţia va fi amestecată aşa cum este acum chiar şi
pe axul principal al oraşului.
Şi totuşi sunt şi unii care locuind în Mahala, ţin
la identitatea Mahalalei. De aici s-au ridicat cei mai vestiţi
muzicanţi, ca de pildă primaşii Murgu, Rugină, Pala, Falcoe
zis Chibrit, fraţii Tică şi Gheorghiţă
Geagu, Călae şi
Iosif, Costel Buzner, Petre
Geagu şi Cristian Geagu
Cătăroiu! Dar şi secundaşi de
primă mână, ca Gheorghe Motorga, Gicu Pleşa, Gore Stricăfer, Mitică Buzner, Sâle Tantan
şi Sâle Bisericosu sau
basişti ca Motorga, Petre
Costree, Zară sau Trohonel.
Aici trăiesc o serie de zidari de seamă, meseriaşi,
comercianţi, şi tot de aici pleacă cele mai frumoase
cusături create de femeile Mahalalei.
Mahalaua îşi are identitatea ei, are propriul său fel de
viaţă, aici nu trăiesc „rromi” cum
încearcă unii să creeze un nume artificial, aici trăiesc de
şase secole robii mănăstirii care nu au nimic de-a face cu
ţiganii căldărari sau cu ţiganii (rromii)
nomazi.
În Mahalaua noastră trăiesc oameni cu un deosebit simţ
muzical, mereu în căutare de lucru cinstit, nu se gândesc la furat, ei au construit majoritatea caselor Tismanei
iar la lucru poartă un deosebit respect stăpânului casei pentru a-l
mai chema şi altă dată la lucru.
Locuitorii Mahalalei s-au adaptat modului de viaţă românesc
şi este nedrept a fi numiţi ţigani în sensul rău al cuvântului. La originile lui, acum
şase secole, în robie, cuvântul „ţigan” însemna „de neatins” (a tzingare). Ei erau cei mai credincioşi şi cei mai muncitori dintre toţi
robii şi tocmai de aceea domnitorii de atunci îi dădeau în danie
mănăstirilor pentru lucru şi ţinerea curăţeniei.
Hrisovul lui Dan I Vodă, dat în anul 1385 la 3 octombrie,
considerat ca atestare documentară a Mănăstirii Tismana
confirmă daniile date de predecesorii săi, printre care şi cele
şi cele „40 sălaşe de ţigani” pe care
le dăduse "mănăstirii
sântului Antonie, unchiul Domniei Mele răposatul întru fericire Vladislav
Voievod". După cum se constată din hrisoave,
sălaşele de ţigani erau donaţii de mare preţ
alături de satul Jidovstiţa, pescăria
dunăreană "cea din mijloc", venitul de la opt vârşii sau cu moara Bistriţa. Din hrisovul lui
Dan I Vodă reiese că unchiul său Vladislav Voievod dăduse,
în 1369, iniţial Vodiţei cele 40 de
sălaşe de ţigani şi ca urmare, ţiganii de pe
lângă mănăstirile Vodiţa şi Tismana sunt atestaţi
documentar, odată cu aceste prime mânăstiri din Ţara
Românească.
Cu timpul însă, statutul lor de pe lângă mănăstiri
s-a schimbat, ţiganii robi au fost desconsideraţi urmând secole de
viaţă neomenească. Mai puţin cei de la Tismana! Care,
muzicanţi dar şi zidari fiind, cei mai harnici au dobândit de la
mănăstire pământ şi şi-au ridicat cu propriile
braţe Mahalaua. O parte s-au dus
robi pe moşii private ca şi rumânii care n-aveau pământ. Dar starea
de robie fiind una din cele mai mizerabile de pe pământ, ei fugeau de pe
moşii ca să-şi piardă statutul. Abia în 1746 starea de
rumânie a fost desfiinţată precum a fost desfiinţată
şi dezrobirea ţiganilor în anul 1844, de către Bibescu Vodă (din 1847, fără
despăgubirea boierilor).
De atunci şi până astăzi
starea rumânilor şi a ţiganilor s-a schimbat. Astăzi
toţi oamenii sunt egali şi au aceiaşi drepturi în faţa
legii.
Trăim într-un stat democratic şi de aceea este dreptul celor
din Mahala să-şi aleagă numele străzii pe care locuiesc.”
Din filmarile d-lui Lese in Mahala
Statutul dur al ţiganilor i-a
obligat pe aceştia să-şi păstreze meseriile lor
tradiţionale, învăţate din tată-n fiu: zidăria şi
lăutăria.
În 1958 erau tot atâtea „bande de
lăutari” câţi primaşi sunt enumeraţi mai sus. Nu exista
vreo casă din mahala fără cel puţin un instrument muzical,
de regulă vioara! Lăutarii cântau pe un repertoriu în genere creat de
marii creatori de melodii populare, adevăraţi compozitori înzestraţi
de la Dumnezeu, Murgu, Rugină sau Petre Catâroiu.
La Tismana-ntr-o
grădină,
Cânta Murgu
şi Rugină,
Costree
cânta cu basul,
Iar Motorga
secundaşul!
Lui Murgu, tradiţia populară îi
atribuie crearea cântecelor specifice pentru nunţi, botezuri,
înmormântări şi chiar un repertoriu pentru anumite zile onomastice! La
înmormântări, toţi muzicanţii cântau gratuit, se strângeau peste
60 de primaşi, secundaşi şi basişti conduşi de Murgu!
In 1958, întreprinderea CFF Tismana înfiinţează primul taraf popular
format din peste 20 persoane, muncitori la Căile Ferate Forestiere Cloşani-Apa Neagră-Tismana.
Taraful a fost preluat de către căminul cultural.
În anul 1977 el atingea apogeul, eu fiind director de cămin
cultural. Adunasem cu ajutorul tarafurilor CFF Tismana si Arta Casnică Tismana
toţi muzicanţii Tismanei iar
taraful pregătit era cel mai bun din regiunea Oltenia câştigând
trofee după trofee.
Cristian Geagu Catâroiu
prin stilul său aparte, era cap de afiş. Nu fusese un viorist „primaş” strălucit, dar remarcându-i interpretarea
originală l-am introdus în concursurile judeţene, la secţiunea „rapsozi
populari”!
A fost marea lui şansă! Odată premiat, câştigând
numeroase trofee, el este inclus în repertoriul multor tarafuri care-l vor solicita
la maxim ani în şir.
Iar acum, ce şansă îi dăm, d-le
profesor Leşe, lui Cristi?
Asta voiam să va întreb în timpul filmărilor de la Tismana!
Doream să găsim o cale!
N-aţi avut timp pentru un dialog, m-am supărat şi am
plecat.
Iată, revin aici! Am scris destul ca să bănuiţi
că ce vreau eu doriţi şi dvs.!
Vă aştept!
Dacă nu cumva aţi venit ca şi Tudor Gheorghe doar ca
să mai recoltaţi niscaiva cântece, „ceva folclor” de la Tismana!
E bine şi aşa! Aştept emisiunea de televiziune din 9
decembrie!
NOTĂ IMPORTANTĂ
Pentru mine emisiunea D-lui Lese"La portile ceriului" este intotdeauna emotionanta si este de departe cea mai buna emisiune a TVR
Dati clic pe link-ul din rândul de deasupra pentru inregistrarile sale
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Articol scris pentru revista Epoca
Conversaţi cuminţi aici: pareri@tomoniu.ro