BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Bibliotecile de la
Tismana – moştenire a Cuviosului Nicodim
De obicei bibliotecile pornesc
istoricul lor după cum găsesc vreun document referitor la ele. Dar se
ştie cert ca, pe lângă mânăstiri si chiar pe lângă
bisericile vechi, funcţionau si biblioteci.
Ori acest lucru trebuie amintit,
pentru ca egumenii si preoţii de atunci au făcut mari eforturi pentru
ca mânăstirile şi bisericile sa aibă un fond de carte minim
necesar.
Cu părere de rău constatam
ca multe biblioteci îşi încep monografia prin grija comuniştilor de
a-si impune doctrina sau, mai rău, prin grija lor de a „culturaliza”
masele. Câtă culturalizare făceau ele când bibliotecile comuniste
erau pline de operele lui Lenin şi Stalin iar
tot ce se inventase în lume erau creaţiile inovatorilor sovietici, numai
noi ştim, care am trăit vremurile! Ori biblioteci exista de când
exista scrieri si, mai mult, se multiplică enorm la apariţia
tiparului.
Dar bibliotecile publice de la
oraşe si mai ales cele de la sate au cunoscut un puternic recul odată
cu explozia mijloacelor de informare în masă. Reculul se datorează
şi faptului că mijloacele tehnice au permis înmulţirea
tipografiilor şi editurilor iar preţul cărţilor
scăzând, majoritatea împătimiţilor de lectură şi-au
încropit propria bibliotecă personală. Aceasta a permis autorităţilor
locale să-şi justifice nealocarea de la bugetul local a fondurilor
necesare pentru primenirea continuă a fondului de carte.
Reţeaua Internet şi
reţeaua televiziunilor prin cablu au mai dat şi ele o lovitură
bibliotecilor publice.
Cu toate acestea, pentru omul de cultură biblioteca, prin
cartea ei tipărită, rămâne cel mai eficient mijloc de informare
şi documentare. Conştienţi de acest lucru, elita culturală
românească, ea însăşi creatoare de cultură, îşi
multiplică eforturile în direcţia revigorării bibliotecii
clasice. Dacă biblioteca noastră clasică va mai face şi
pasul de a se plia pe cuceririle tehnice, pe lângă volumele tipărite
punând la dispoziţia cititorilor CD-uri şi DVD-uri
cu întreaga operă a clasicilor noştri sau cu diverse enciclopedii,
într-o sală specială de documentare – informare, atunci biblioteca va
renaşte din propria cenuşă înzecit.
Este primul pas pe care-l vom face
la Tismana, transferând biblioteca din sala improprie de acum, in noul local al
Casei de Cultură „George Coşbuc”
recent renovat împreună cu centrul civic al Tismanei.
Biblioteca Publică din centrul
oraşului are în evidenţă circa 10.500 volume de carte iar
Biblioteca şcolară se apropie şi ea de 10.000 de volume,
amândouă fiind frecventate de circa
1700 cititori anual. In afara lor îşi mai desfăşoară
activitatea şi alte biblioteci şcolare în satele Pocruia,
Topeşti, Sohodol şi Celei cu
un număr total de 27.446 volume.
Bibliotecile
şcolare sunt unele din dintre cele mai vechi biblioteci de la Tismana. Fie
că amintim de şcolile organizate pe lângă mănăstirea
Tismana, fie de şcolile particulare de mai târziu sau în fine, de
şcoala publică.
În actele oficiale, Şcoala
Tismana este atestată prin Raportul subocârmuirii
plaiului Vâlcanului, trimis ocârmuirii jud. Gorj la
30 decembrie 1835. În anul 1842, găsim Tismana ca plasă, în Plasa Tismenii figurând 20
de şcoli cu un număr de 168 elevi.
Este însă destul de probabil
că învăţământul public s-a organizat la Tismana odată
cu intrarea în vigoare la 1 iulie 1831 a Regulamentului Organic în Ţara Românească. Atunci
s-a pus temelia învăţământului public deşi chiar şi în
1838, Departamentul Dinlăuntru încă mai cerea Eforiei Şcoalelor să înfiinţeze „prin toate satele
şcoli” şi să aplice prevederile Regulamentului Organic.
Presupunerea
că la Tismana învăţământul public s-a organizat chiar la
data intrării în vigoare, în 1831, a Regulamentului Organic, se
bazează pe faptul că instruirea şcolară la Tismana a fost
una dintre cele mai vechi preocupări încă de pe vremea primilor
domnitori ai Tării Româneşti, domnitorii din neamul Basarabilor. În consecinţă, la Tismana trebuie
să fi existat o continuitate în privinţa instruirii şcolare iar
unele indicii de prin vechile arhive ale şcolilor ne întăresc
această presupunere.
Existau la
Tismana, înainte de organizarea învăţământului public, numeroase
şcoli particulare. Printre actele vechi ale şcolilor de azi
găsim acte de donaţie de carte provenită din bibliotecile
particulare ale preoţilor care de regulă se ocupau şi cu
educaţia şi instruirea copiilor în şcoli particulare.
În 1848, în
Plasa Tismana, fiinţau 31 de şcoli pentru 51 de sate, cu un
număr de 587 de elevi, iar preoţii parohi au renunţat la şcolile lor particulare, precum şi la bibliotecile
personale ale căror volume erau donate şcolilor publice.
Cea mai
înzestrată dintre bibliotecile şcolare de astăzi este cea de la
Tismana, funcţionând ca un centru de documentare înzestrat cu calculator
şi videoproiector. Are o sală pentru miniconferinţe, mese rotunde şi recenzii de
cărţi. Pe lângă împrospătarea fondului de carte
făcută prin Inspectoratul Şcolar, biblioteca a mai primit
şi donaţii. Intre acestea menţionăm: de carte franceză
de la Asociaţia „La Gerbe” Franţa, Guy Schonckert – Luxembourg, Dulce Rodrigues – Portugalia scriitoare cu numeroase
publicaţii pentru copii.
O bibliotecă bogată a avut
întreprinderea CFF Tismana încă din 1942, de la înfiinţare.
Biblioteca
„Arta Casnică” avea şi ea în anii 1960 circa 5000 de volume.
Astăzi
CFF Tismana nu mai există iar biblioteca de la Arta Casnică,
după evenimentele din 89 când şi-a închis numeroase secţii de
lucru, s-a constatat că s-a … „evaporat”!
Dar
înaintea tuturor acestor biblioteci, cea mai veche şi preţioasă
a fost biblioteca Sfintei Mânăstiri Tismana ale cărei baze le-a pus
însuşi Cuviosul Nicodim de la Tismana. În anul 1405 el scrie, în limba
slavonă, primul tetraevangheliar din Ţara Românească. Apoi
formează o clasă specială de copişti pentru a
îmbogăţi zestrea de carte a mânăstirii, Sfânta
Mănăstire Tismana fiind printre primele centre ale evului mediu care
au pus bazele limbii române scrise.
Basarabii avuseseră grijă
ca pe teritoriul ţării lor să existe cât mai multe centre de
instruire, unde să se înveţe scrisul slovelor. Centrul care funcţiona pe lângă Mănăstirea
Tismana era singurul centru din zona Olteniei in primele secole de după
întemeierea Ţării Româneşti. El era menit să satisfacă
nevoile ţării, „cunoscători de carte” fiind pe atunci foarte
puţini.
Deşi mănăstirea
folosea la început limba slavă, actele erau atât de multe (pe lângă
mănăstire funcţiona şi o instituţie a „pricinilor”,
judecătoria de pace de mai târziu) încât egumenii puneau
grămăticii mănăstirii să facă centre în care
copiii să înveţe scrierea slovelor. Din aceştia se recrutau
„copiştii” de manuscrise şi chiar cărţi, chiar dacă ei
nu cunoşteau limba slavonă. Încă de atunci, trebuinţa
statului în materie de „copişti” era enormă „daraverile dintre
locuitori” fiind destul de numeroase.
Dar odată cu dezvoltarea
şcolilor pe lângă mănăstiri şi biserici, scrierea
slovelor devine din ce în ce mai mult o practică folosită de ucenici
ce îşi rosteau gândurile în grai românesc. Tocmai de aceea, începând chiar
din secolul al XIV-lea, ia naştere un puternic curent românesc care merge
o vreme în paralel cu elementul slav dar care devine precumpănitor în
secolul al XVII-lea, când toate actele foloseau limba română, singura
relicvă din limba slavă rămânând slovele.
Şcolile
de pe lângă Mănăstirea Tismana au luat în secolul al XVII-lea un
mare avânt odată cu dezvoltarea oraşelor, a comerţului, apărând astfel necesitatea construirii
de biserici pe lângă care să funcţioneze o şcoală. De
exemplu, înfiinţarea şcolilor era atât de mare, încât locuitorii
satelor cereau egumenilor mănăstirii scutiri de dăjdii
pentru preotul satului, care era şi învăţător, acceptând,
în schimb, diverse munci în folosul mănăstirii şi al bisericii.
Elementul românesc devenise
copleşitor şi dacă se simţea nevoia scoaterii
influenţelor bisericii sârbeşti aduse de Nicodim, ctitorul
mănăstirilor Vodiţa şi Tismana, se mai simţea acum
nevoia şi de stoparea, apoi de eliminarea definitivă, a elementelor
slavone, greceşti şi chiar turceşti.
Nicodim Runcanu (egumen al mănăstirii între
1713.06.29 - 1720.10.28, originar din Runcu Gorjului)
şi Nicodim Curpeneanu (egumen între 1726.12.09 -
1731.01.01) au fost primii egumeni ai Mănăstirii Tismana,
adevăraţi patrioţi, care au iniţiat o mişcare de
reabilitare a vechii tradiţii religioase a poporului român, construind în
satul Tismana biserica „Bunei Vestiri” iar pe dealul Cioclovina, biserica
Schitului Cioclovina de jos, cu hramul Sfinţii Voievozi. Pe lângă atribuţia
esenţială religioasă, bisericile aveau şi rolul foarte
important de şcoli ale vremii, preoţii fiind dascălii satelor.
În fruntea acestei mişcări
de încurajare a elementului autohton se situează mai apoi, egumenul
Dionisie LUPU, care chiar în primul an în care i s-a încredinţat conducerea
Mânăstirii Tismana, 1807, ajută la construcţia bisericii din
satul Pocruia împreună cu un alt mare patriot,
Tudor Vladimirescu pe atunci numit Theodor „vel
sluger”.
Dionisie Lupu însă, remarcat prin mişcarea sa de punere în
valoare a tradiţiilor religioase specific româneşti, „se făcu
mitropolit peste Ţara Românească” aşa că lăsă, în
anul 1819 pe Neofit succesorul lui să termine biserici şi în satele
din apropiere, acolo unde încă nu erau. Acesta sfinţi în anul 1825 biserica
şi şcoala de la Ungureni.
La Tismana
este probabil însă că aceia care „buchiseau slovele” la
mănăstire, să-şi fi înfiinţat chiar prima
„şcoală de chilie”, cum o numea Iorga, pe lângă biserica Buna
Vestire încă de la începutul secolului al XVIII-lea. La fel la
Gornoviţa şi Pocruia, unde se presupune
că existau „şcoli de chilii” încă din anii 1715-1720, având în
vedere că în pisania bisericii de la Gornoviţa din anul 1764 se
specifică întremarea „alteia mai vechi”.
În toate
cazurile, însă, bisericile, ca şi şcolile, de altfel, erau sub
jurisdicţia Mănăstirii Tismana. Peste un secol, situaţia
şcolilor din satele din jur trebuie
să fi fost la fel ca aceea a satului Pocruia
unde înv. Sandu Ciolacu
menţionează în monografia sa: „Între anii 1807-1819 satul Pocruia era arondat mănăstirii Tismana. La
cererea locuitorilor din Pocruia către Dionisie Lupu mitropolit al ţării Româneşti, s-a
obţinut scutirea de dăjdii pentru Ioţca pe care-l luaseră locuitorii satului pentru
a învăţa copiii carte. El a obligat însă pe locuitori să
zidească chilii la poarta bisericii pentru locuinţa dascălului
şi sala unde să înveţe copiii carte. Într-o evanghelie
tipărită în anul 1822 sunt făcute diferite însemnări de Ioţca Dascălul printre care şi despre
rebeliunea lui Tudor care a intrat cu arnăuţii la
mănăstirea Tismana.”
Având o
bogată tradiţie locală spre învăţătură
şi lectură, de-a lungul secolelor preoţii şi dascălii
Tismanei au păstrat şi au înzestrat mereu bibliotecile Tismanei. Ne
revine bucuria duhovniceasca de a duce mai departe aceste tradiţii legate
de Tismana, care se împletesc in mod admirabil cu Istoria României.
Este o datorie sfântă
pornită de la Cuviosul Nicodim, ctitorul mănăstirii şi a
„bibliotecilor de chilii”, spunem noi,
parafrazând pe istoricul Iorga. O datorie pe care trebuie să o avem în
sufletul nostru transmiţând-o cu insistenţă generaţiilor
viitoare.
Text preluat de la www.tismana.eu/biblioteca/
unde aveţi şi imagini
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Articol scris pentru publicaţiile
judeţene şi publicaţiile A.R.P.
Conversaţi cuminţi aici: pareri@tomoniu.ro